WIADOMOŚCI

FIA uniknęła zamieszania z regułą 107 procent
FIA uniknęła zamieszania z regułą 107 procent
Kierowcy Red Bulla, Force India oraz Williamsa uniknęli przesunięcia na koniec stawki na skutek zamieszania jakie po sesji kwalifikacyjnej do GP Węgier wywołała zapisana w przepisach reguła 107 procent.
2025-baner-f1-dziel-pasje-v2.jpg
Po dzisiejszej sesji kwalifikacyjnej w F1 pojawił się ciekawy precedens, a pozycje Daniel Ricciardo, Maxa Verstappena, Sergio Pereza, Nico Hulkenberga oraz Valtteriego Bottasa były zagrożone, gdyż kierowcy ci nie ustanowili w Q1 wymaganego przepisami minimum 107 procent najszybszego czasu i przeszli do dalszej części czasówki.

Sędziowie po długiej debacie podjęli decyzję, że wymienieni kierowcy nie tylko wystartują do jutrzejszego wyścigu ale również zachowają wywalczone pozycje startowe.

„Ze względu na wyjątkowe okoliczności jakie panowały podczas kwalifikacji, Artykuł 35.2 a) iii powinien być ważniejszy od Artykułu 35.1 regulaminu sportowego” tłumaczyli swoją decyzję sędziowie.

Artykuł ten stanowi, że: „Czołowe 10 pozycji zostanie przydzielone bolidom, które wzięły udział w Q3.”

Zgodnie z Artykułem 17.2 regulaminu sportowego F1 zespoły nie mogą odwoływać się od decyzji sędziów w kwestii Artykułu 35.1 więc sprawa została definitywnie zamknięta.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

10 KOMENTARZY
avatar
DrashPL

23.07.2016 22:49

0

No trochę by to było dziwne jakby coś zrobili z tymi kierowcami ;)


avatar
Michael Schumi

23.07.2016 22:56

0

W ogóle ten ich regulamin to jeden wielki stek bzdur. "Artykuł 35.2 a) iii powinien być ważniejszy od Artykułu 35.1 regulaminu sportowego”; "Zgodnie z Artykułem 17.2 regulaminu sportowego F1 zespoły nie mogą odwoływać się od decyzji sędziów w kwestii Artykułu 35.1 więc sprawa została definitywnie zamknięta." Ciężko się połapać. Masakryczny ten regulamin. Najlepszy tego przykład był w kwalifikacjach do GP Hiszpanii 2012, gdy Hamilton został zdyskwalifikowany. Kto mógłby spodziewać się czegoś takiego?


avatar
elin

23.07.2016 23:13

0

Po co w ogóle jest - reguła 107 procent ... Przecież to " martwy przepis " wprowadzający tylko dodatkowe, niepotrzebne zamieszanie.


avatar
St Devote

23.07.2016 23:16

0

@3 elin, to jest taka specjalna strzelba, która wisi na ścianie i czeka na wyjątkowo wolnego zwierza. Nie było żadnego zamieszania z regułą 107 i jedynie media próbują rozdmuchać prostą sytuację. Już nie raz ze względów pogodowych ignorowano ten przepis i w tym przypadku od początku wiadomo było, że nikt nie będzie nawet próbował go zastosować. Ze względów prawnych warto mieć pod ręką taki przepis na wypadek, gdyby w stawce pojawił się zespół, który celowo będzie udawał ściganie odstawiając przy tym wyjątkowo słabe osiągi. Było tak przez chwilę i może się powtórzyć, więc przepis jest oke.


avatar
versus666

23.07.2016 23:25

0

Leśne dziadki narobili tylko zamieszania i nic z tego nie wyszło !


avatar
elin

23.07.2016 23:47

0

@ St Devote Czy ja wiem ... Do obecnej F1 zespoły nie pchają się " drzwiami i oknami ", więc nawet jeśli przypadkiem zjawi się taki " celowy spowalniacz ", to raczej w niczym to nie przeszkadza ... Wcześniej czy później taki zespół sam siebie wykluczy z rywalizacji, brakiem możliwości finansowych. Mamy strzelbę, która i tak nie strzela ... ale często jest wykorzystywana, choćby tylko przez media do wprowadzanie niepotrzebnego zamieszania. A tego w F1 jest już dostatecznie dużo.


avatar
Rimaro

24.07.2016 10:25

0

@6 "Do obecnej F1 zespoły nie pchają się ". Do obecnej F1... A ten przepis nie powstał dopiero teraz, tylko jest już długo, a co do reszty zdania, że celowy spowalniacz raczej w niczym nie przeszkadza, to przypominam wypowiedzi Vettela (i nie tylko) chyba z każdej Grand Prix, jak bardzo go to irytowało, gdy musiał wyprzedać wolno jadące samochody, a przecież nawet Manor nie jest takim dużym spowalniaczem, więc co by było gdyby takie HRT powróciło ze swoimi osiągami wprost ze skutera? I właśnie dla takich jest ten przepis...


avatar
Kimi Rajdkoniem

24.07.2016 13:14

0

Reguła 107% powstała, gdy chętnych to startu było ponad 30-tu zawodników a miejsc dużo mniej. Wtedy stworzono zasady, że najwolniejsi nie będą mieli prawa znaleźć się na starcie


avatar
elin

24.07.2016 13:18

0

@ 7. Rimaro Ten przepis został wykreślona z regulaminów F1 po 2002 r., a powrócił ponownie od sezonu 2011. Ile razy od tego czasu sędziowie skorzystali z reguły 107 procent ? Nawet w przypadku takiego spowalniacza jak HRT ... Może ze dwa, góra trzy razy. Co z tego, że mamy przepis skoro sędziowie go nie egzekwują, mimo wszystkich narzekań szybszych kierowców na torze ? Poza tym Vettel jak i inni, częściej narzekają na ignorowanie niebieskich flag przez zawodników środka stawki, typu - Magnussen, czy Ericsson, niż na kierowców Manoru.


avatar
elin

24.07.2016 13:33

0

* przepis został wykreślony


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu